MUSTA PERJANTAI, KULUTUSSIKAILUN HUIPENTUMA?

MUSTA PERJANTAI, KULUTUSSIKAILUN HUIPENTUMA?

Maailman ylikulutuspäivä meni jo elokuussa, mutta kuluttamisen tahti vain kiihtyy.
Tulevana perjantaina, 23.11 on vuorossa Yhdysvalloista Suomeen lanseerattu Black Friday, eli nimensä mukaisesti Musta perjantai.

Sähköpostiin ja viesteinä kilahtaa jatkuvalla syötöllä mainoksia "hulluista" tarjouksista, "jopa 60% alennuksella", vaate-, kodinelektroniikka-, urheilu-, ym. liikkeistä. Ajattelematon kuluttaja kiittää rahat jo poltellen taskussa, mutta maapallo ei, (eivätkä lapsemme ja lapsenlapsemme..).

Tänä vuonna maailman ylikulutuspäivä oli jo 1 elokuuta, eli silloin ihmiset ovat kuluttaneet loppuun kaikki uusiutuvat luonnonvarat, jotka maapallo pystyy tuottamaan vuoden aikana.

Mustan perjantain aikana kuluttaminen moninkertaistuu normaaliviikonloppuun verrattuna ja samalla myös hiilidioksidipäästöjen, muovijätteen ja muun saasteen määrä moninkertaistuu.

Yhdysvalloissa kulutus(sikailu) mustan perjantain ja sitä seuraavan maanantain aikana on jopa 50 kertainen normaaliin viikonloppuun verrattuna. Suomessa ei olla onneksi vielä ihan samoissa lukemissa.

Luontoliitto on jo jonkin aikaa yrittänyt lanseerata Suomeen "Älä osta mitään -päivää", mutta hieman huonolla menestyksellä.

"Älä osta mitään -teemapäivä haastaa meidät kulutushysteriaan antautumisen sijaan pohtimaan kulutuspäätöksiämme  ja niiden vaikutusta ympäristöön. Vuonna 2018 Älä osta mitään -päivää vietetään 23.11.

Jokaisella ostamallamme esineellä, elintarvikkeella ja tuotteella on tausta: joku on valmistanut tuotteen, ehkä viljellyt raaka-aineet, tuote on päätynyt kauppaan pitkän tien kautta ja todennäköisesti jatkaa elämäänsä kaatopaikalla tai kierrätyksessä vielä senkin jälkeen, kun me olemme luopuneet sen käytöstä.

Älä osta mitään -päivä haastaa sinutkin kokeilemaan ostoslakkoa yhden päivän ajan."

Mitä jos sinäkin kokeilisit..? ..jos ei totaali ostolakkopäivää, niin ainakin "osta vain mitä tarvitset" päivää.

TAKAISIN

19.11.2018 18.08